رفتن به محتوای اصلی
x

مدیریت خطر بلایا

مدیریت خطر بلایا

سرکار خانم مهندس ندا مهدی نژاد

  سمت:مسئول واحد مدیریت خطر بلایا

شرح وظایف:                                                                                                                                                                                

رسالت گروه مدیریت خطر بلایا :

رسالت این گروه در راســتای هــدف کلان نظــام ســلامت مبنــی بــر کاهــش خطــر مخاطــرات طبیعــی و انســان ســاخت در ســطح جامعه و تســهیلات و منابــع نظــام ســلامت» می باشد و با رویکــرد "مشــارکت بیــن بخشــی، تمــام مخاطــرات و تمــام جنبه های سلامت"، ارتقــای آمادگــی یکپارچــه نظــام ســلامت در پاســخ موثــر، بــه موقــع و هماهنــگ بــه مخاطــرات طبیعــی و انســان ســاخت را دنبال می کند.

بیانیه:

      روز بین المللی کاهش سوانح در سال 1989 با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد آغاز شد. مجمع عمومی سازمان ملل روز بین المللی را به عنوان راهی برای ترویج یک فرهنگ جهانی از کاهش و پیشگیری از بلایا و کاهش خطرات و ایجاد آمادگی بنا نهاد. این مجمع در سال 2009 تصمیم گرفت 13 اکتبر مصادف با 21 مهر به عنوان «روز کاهش اثرات بلایا» نامگذاری گردد. در این روز میزان مواجهه مردم و جوامع در سرتاسر جهان در مقابل بلایا مورد تأکید قرار می گیرد. همچنین در خصوص اهمیت مخاطرات نوظهور در آینده اطلاع رسانی می شود. در سال های اخیر اقداماتی با محوریت هفت هدف اصلی سند Sendai، انجام شده است. «سند سندای» برای کاهش خطر بلایا (2030- 2015) در سومین کنفرانس جهانی سازمان ملل متحد در شهر سندای ژاپن در سال 2015 به تصویب رسید. این سند،در واقع «سند راهبردی بین المللی» کشورها در جهت کاهش خطر بلایا بوده و پس از سند هیوگو برای سال های 2030 تا 2015 در نظر گرفته شده است. کشورهای مختلف با استفاده از این سند، استراتژی های متناسب با شرایط خود را تدوین نموده و برنامه های مربوطه را تدوین و اجرا می نمایند. خروجی مورد انتظار این چارچوب سند سندای برای 15 سال آینده به شرح ذیل است:

«کاهش اساسی خطر و خسارات ناشی از بلایا نسبت به جان، معیشت و سلامت انسان ها و دارایی هایی فیزیکی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی و کسب و کار در جوامع و کشورها»

به همین منظور هفت هدف جهانی در جهت تحقق این خروجی به شرح ذیل تعیین شده است که عبارت است از:

الف) کاهش اساسی مرگ و میر ناشی از بلایا در سطح جهان تا سال 2030 با هدف کاستن متوسط مرگ سالانه در 100 هزار جمعیت طی سال های 2015 تا 2030 در مقایسه با سال های 2005 تا  2015                                                                       

ب) کاهش اساسی جمعیت متأثر از بلایا در سطح جهان تا سال 2030 با هدف کاستن میزان متوسط سالانه در 100 هزار جمعیت طی سال های 2015 تا 2030 در مقایسه با سال های 2005 تا 2015

ج) کاهش قابل توجه خسارات مستقیم اقتصادی ناشی از بلایا در جهان تا سال 2030 در مقیاس جهانی تولید ناخالص ملی.

د) کاهش اساسی آسیب به زیرساخت های حیاتی و اختلال عملکرد خدمات اساسی تا سال 2030 (از جمله تسهیلات سلامت و آموزش) از طریق گوناگون از جمله ارتقای تاب آوری آن ها

ه) افزایش اساسی تعداد کشورهای که تا سال 2030 دارای راهبردهای ملی و محلی کاهش خطر بلایا هستند.

و) ارتقاء اساسی همکاری های بین المللی با کشورهای در حال توسعه تا سال 2030 از طریق حمایت کافی و پایدار به منظور کمک به تکمیل اقدامات ملی برای اجرای این چارچوب.

ز) افزایش اساسی فراهم بودن و دسترسی مردم به سامان های هشدار سریع چند مخاطره ای و اطلاعات خطر بلایا و ارزیابی ها تا سال 2030 از طریق پشتیبانی کافی و پایدار به منظور حمایت از تکمیل اقدامات ملی برای اجرای این چارچوب.